עלה במרשתת 10/9/2015 - אקליפטוסים, חינוך טכנולוגי וחשיבותם של מנטורים.

אז מה עלה במרשתתנו השבוע ?
50 עובדות מדהימות על המוח שלימד אותי אתר הכללית. בין היתר -

  • המוח של כל בני האדם מתחיל כמוח נשי. המוח הזכרי מתחיל להיות גברי בערך 8 שבועות אחרי ההתעברות, כאשר העובר חווה גל של טסטוסטרון בעקבות צמיחת האשכים.
  • זה מוזר: האיבר שאחראי על ייצור הכאב בגוף שלנו לא מסוגל לחוש כאב. הסיבה: אין קולטני כאב ברקמת המוח. אז למה כואב לנו הראש? "בזכות" הרקמות שמקיפות את המוח ומסוגלות לקלוט כאב.
  •  המידע אל ומהמוח זז (או בעצם טס) במהירות שיכולה להגיע ל־430 קילומטר בשעה. וזה הרבה יותר מהיר ממכונית מרוצים...

היה גם חשש לדבש: דבוראים מוחים על כריתת עצי אקליפטוס
אבל -

  1. כריתת האקליפטוסים לא נעשית סתם, אלא במסגרת השבת הצומח הטבעי של ארץ ישראל (PDF) 
  2. וקצת מוזר כל העסק הזה שבו אנשים שבעצם משתמשים במשאבי-הציבור לטובת העסק הפרטי שלהם מתלוננים על זה שהציבור עושה משהו אחר במשאבים שלו, לא ? 

כלומר, דבורים זה עניין חשוב, ואפילו רגיש, הפרעת התמוטטות המושבה היא תופעה שגם בישראל חוששים ממנה ובהחלט צריך להתנהל בנושא בזהירות ודווקא בגלל זה, לא קצת מוזר שמגדלי דבורים מסתמכים על 'מרעה' שאין להם שום שליטה בו ?

והיתה כתבה מדהימה על החינוך הטכנולוגי המוקם החדש במידה רבה, הודות למעורבותו של סטף ורטהיימר. כתבה שמספרת הרבה גם על ציונות וחינוך ...  "זה לא מה שציפינו לו כמעט בכל היבט. הציפיות שלנו היו בהתאם לתוכנית הלימודים - יש מערכת מסודרת מאוד של מה שצריך ללמד, ולאיזו רמה תלמידים צריכים להגיע בסוף השנה. מה שיצא זה שתלמידים הגיעו מעבר לתוכנית הלימודים מבחינת הידע וכל הפרמטרים שמודדים ידע. עברנו לפחות ב–30% את החומר. באמצעות שיטת הלימוד, שנעשה סביב פרויקטים בלבד, הגענו למצבים שילדים בכיתה י' התחילו ללמוד חומר של כיתה י"א. זה מאתגר. הילדים מאוד אהבו את השנה. אלה ילדים שבאים בשמחה בבוקר למגמה, ולא רוצים ללכת הביתה בסוף היום".
... "יש לנו כל מיני בתי ספר", אומר ורטהיימר. "לפני שש שנים, בא אלי ראש עיריית ערד ואמר שאנשים עוזבים את המקום. באתי לעזור ולהפוך את בית הספר הרגיל שם למקצועי. זה היה כל כך מוצלח, שמהר מאוד הקמנו לידו מפעל קטן, שמייצר חלקי מתכת למפעלי ים המלח. בבית הספר לומדים כ–100 תלמידים, שמתמחים בעבודות מתכת". המפעל שייך לבית הספר, והמימון מגיע במשולב מורטהיימר, רשת אורט, עיריית ערד ומשרד הכלכלה.

והיתה כתבה על חובבי-הנשק בישראל ב'הארץ'. התיאור הזה של תת-התרבות הישראלית של חובבי-הנשק מספרת לא פחות על תת-התרבות הישראלית של העיתון, ועל הדיסוננס הנוצר במפגש עם האחר (אל תבינו אותי לא נכון: העיתון ראוי לקרדיט על עצם המאמץ לסקר את הנושא).

שוב מסתובב בקרב חברי האינטרנט הפייסבוקיים שלי המידע המטעה על כך שברוקולי מביא איתו יותר חלבונים מבשר.
ושוב צריך להזכיר את העובדות:

  1.  המידע הזה מבוסס על מידע מטעה. בבשר יש יותר חלבונים. (אבל אין ספק שגם בברוקולי יש כמות חלבונים לא מעטה).
  2. סטייק של 275 קלוריות מביא איתו כ-30 גר' חלבונים ואת הכמות היומית של חומצות האמינו הנדרשות לגבר בוגר השוקל 70 ק"ג. לעומת זאת, כמה ברוקולי נצטר לאכול כדי להגיע ל-277 קלוריות ? יותר מ-9 ספלי מידה. 
  3. גם אחרי 9 ספלי המידה האלה, עדיין לא נקבל את כמות חומצות האמינו הדרושות לנו ליום. מה אפשר לעשות ? ברוקולי ובשר הם חומרים שונים. נצטרך לאכול יותר מ-18 ספלי מידה של ברוקולי כדי להגיע אל המנה היומית הנדרשת. 
בנוסף, חשוב להתעדכן. מחקרים עדכניים מלמדים אותנו שלא כל זני  הברוקולי זהים, וגם הטובים שבהם מביאים פחות תזונה מועילה מכפי שנתפש בעבר וגרוע מזה - יש להם גם השפעות פחות מיטיבות, כמו ההשפעה האפשרית על תת-פעילות של בלוטת-התריס. כן, לפני שאתם רצים לאכול 18 ספלי-מידה של ברוקולי, קחו בחשבון שיתכן שיש כזה דבר כמו יותר מדי ברוקולי...

קצת, לפני סיום - רק עכשיו גיליתי שולווט אנדרגראונד, בלוג ביקורת התקשורת החשוב, אינו עוד איתנו. וזה לא קרה אתמול. זה קרה בסוף מאי השנה. 3 חודשים כבר עברו.... מה זה אומר עלי? מה זה אומר על חברי הפייסבוק שלי שאיש מהם לא הריץ שם איזו קינה בנושא? מה זה אומר על התקשורת העברית שכמעט ולא התייחסה לנושא? צדיקים בסדום: דה מארקר והארץ.

ממש לפני סיום, הרצאת TED של טאי לופז על חשיבתם של מנטורים בחיים שלנו. אני לא בטוח שאני מסכים עם האמור בה, אבל היא בהחלט מעניינת, מעוררת מחשבה ושווה צפייה -


ואחרון - יעקב ליצמן כן יהיה שר הבריאות. האם צריך לדבר על הסימבוליקה של המהלך בנוגע לתהליכים שעוברת החברה החרדית בארץ ישראל?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך

סיום